شتابدهی
شناسایی
جذب
شتابدهی
جزئیات فرآیند شتابدهی پس از عبور موفق از مرحله جذب، به صورت زیر است:
- دوره پیش شتابدهی: (دو تا چهار ماه) هدف از این دوره شناخت تیم و ایده از نزدیک، تشکیل هسته اصلی تیم، طراحی مدل کسب و کار، شناسایی بازار اولیه و بهینه سازی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) میباشد. در این مرحله به هر تیم یک منتور تخصصی تخصیص داده می شود. بخشی از خدمات ارائه شده در این بخش: فضای کار اشتراکی به مساحت 300 متر مربع، خدمات دفتری شامل اینترنت، میزکار، خدمات منشی گری، سرویس مشاوره و آموزش
- روز ارائه کسب و کار: در پایان دوره پیش شتابدهی، تیم استارتاپ، با توجه به پیشرفت های مرحله پیش شتابدهی و دست یابی به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) ، کسب و کار خود را به داوران شتابدهنده ارائه میکند. در صورت پذیرش داوران، استارتاپ به دوره شتابدهی می رسد.
- دوره شتابدهی: (چهار تا هشت ماه) پس از عبور موفق از پیش شتابدهی، تیم وارد مرحله شتابدهی می شود. شتابدهنده سرمایه گذاری اولیه را طبق مدل کسب و کار تهیه شده انجام داده و تیم استارتاپ در مرحله شتابدهی مدل کسب و کار خود را تکمیل و بهینه کرده و نیز محصول خود را بهبود می بخشد. در این مرحله طرح به بلوغ رسیده و به بازار معرفی می گردد و درنهایت آماده ارائه به سرمایه گذاران و جذب آنها می شود. همچنین فرآیند حقوقی ثبت شرکت انجام شده و بسته به طرح و میزان سرمایه گذاری، درصدی از سهام استارتاپ طی قرارداد به شتابدهنده اختصاص مییابد.
- رویداد شکوفایی: در این رویداد استارتاپ ها در زمان 20 دقیقه با تمرکز بر مدل کسب و کار، کسب و کار خود را در حضور شبکه سرمایه گذاران ارائه داده و برای جذب آن ها و افزایش سرمایه به رقابت می پردازند. در این رویداد شتابدهنده نیز می تواند به عنوان سرمایه گذار عمل کند.
- خروج: استارتاپ ها پس از طی نمودن دوره های پیش شتابدهی و شتابدهی باید آمادگی لازم برای خروج از شتابدهنده و سرمایه گذاری جدید را داشته باشند. در این مرحله یکی از موارد زیر برای استارتاپ ها رخ خواهد داد:
1) خود شتابدهنده روی طرح سرمایه گذاری کند.
2) شرکت های حامی شتابدهنده (شبکه سرمایه گذاران) روی طرح سرمایه گذاری کنند.
3) دانش فنی طرح عرضه و به فروش برسد.
4) طرح به فن بازار ها معرفی شود.
5) طرح به کارخانه جات و مراکز تولیدی و صنعتی ارائه شود.
6) طرح به سرمایه گذاران متقاضی ارائه شود.
7) ایده و طرح به پارک های علم و فناوری معرفی شود.
8) یا ممکن است ایده نیاز به تغییر داشته باشد و بدون جذب سرمایه از شتابدهنده خارج شود.
شرایط به انجام رسیدن هرکدام از موارد زیر، با توجه به ایده اولیه طرح، تصمیم تیم استارتاپی، تصمیم تیم مدیریتی شتابدهنده و… بررسی خواهد شد و در نهایت تصمیم گیری های نهایی گرفته خواهد شد. هم چنین در هر کدام از موارد بالا، میزان سرمایه گذاری و شرایط سرمایه گذاری در جلسات نهایی شتابدهنده، تیم استارتاپی و سرمایه گذار مشخص شده، تعیین خواهند شد.
- پسا شتابدهی: پس از پایان دوره شتابدهی و خروج تیم، شتابدهنده ارتباطات خود را با آنها حفظ و در جلساتی که به صورت دوره ای برگزار می گردد از آن ها جهت شرکت در جلسه و ارائه راهنمایی به سایر استارتاپ هایی که تازه پذیرش شده اند دعوت می نماید. همچنین برای جذب سرمایه در مراحل بعدی کسب و کار نیز شتابدهنده از استارتاپ های خارج شده از خود حمایت می کند.
از طرف دیگر شتابدهنده با انعقاد قرارداد با پارک های علم و فناوری و مراکز مرتبط حمایت هایی را برای استارتاپ های خارج شده خود جذب می نماید.