بنر شتابدهنده 2

شتابدهی

100شناسایی و جذب

شناسایی

شناسایی همیشه فعال است و می توانید درخواست پذیرش خود را در هر زمان ثبت کنید.

مشاوره100

جذب

در مرحله جذب ایده ها، افراد و تیم­ ها غربال شده و مورد ارزیابی و امکان سنجی قرار می گیرند

شتابدهی100

شتابدهی

فرآیند شتاب­دهی دارای دو مرحله پیش شتابدهی و شتابدهی است که طی آن خدماتی از قبیل فضای کار، آموزش و منتورینگ، خدمات دفتری، بذرمایه و… به تیم ها ارائه می شود.

شناسایی

شناسایی به صورت های مختلفی صورت می پذیرد.

  • فراخوان ­ها
  • پذیرش از طریق وب­گاه
  • برگزاری روی­داد­ها و ایده کمپ­ ها و نیز مشارکت در روی­دادهای استانی
  • اعلام نیاز هلدینگ ­ها و شرکت­ ها
  • ارتباط با دانشگاه­ ها، پارک­ های علم و فناوری و انجمن های علمی و تخصصی

پس از مرحله شناسایی، استارتاپ­ ها برای جذب مورد ارزیابی قرار می­ گیرند.

جذب

در مرحله جذب ایده ها، افراد و تیم ­ها غربال شده و مورد ارزیابی و امکان سنجی قرار می گیرند. استارتاپ­ ها و تیم ­های برگزیده شده وارد فرایند شتابدهی می­ شوند. برای ورود به مرحله پیش­ شتابدهی صرفا ایده کافی نیست و باید تیم اولیه­ ای شامل حداقل 2 نفر وجود داشته باشد و همچنین استارتاپ باید کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) خود را ارائه دهد.

شتابدهی

فرآیند شتاب­دهی  6 تا 12 ماه به طول می انجامد که شامل دو مرحله پیش شتابدهی و شتابدهی است و طی آن شتاب­دهنده نیروی غرب، به عنوان شتاب­دهنده پیشرو در زمینه­ های نوآوری و فناوری، فرصتی برای استارتاپ­ ها فراهم خواهد ساخت تا بتوانند در محیطی پویا، خلاق و یادگیرنده، کسب و کار خود را به بلوغ رسانده و برای جذب سرمایه ­گذار آمادگی کسب کنند. در این دوره خدمات متنوعی مانند آموزش و منتورینگ، تخصیص فضای کار اشتراکی، خدمات دفتری و رفاهی، سرمایه اولیه بذری، شبکه سازی و… به تیم های استارتاپی ارائه می ­شود.

 جزئیات فرآیند شتابدهی پس از عبور موفق از مرحله جذب، به صورت زیر است:

  1. دوره پیش­ شتابدهی: (دو تا چهار ماه) هدف از این دوره شناخت تیم و ایده از نزدیک، تشکیل هسته اصلی تیم، طراحی مدل کسب و کار، شناسایی بازار اولیه و بهینه سازی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) می­باشد. در این مرحله به هر تیم یک منتور تخصصی تخصیص داده می­ شود. بخشی از خدمات ارائه شده در این بخش: فضای کار اشتراکی به مساحت 300 متر مربع، خدمات دفتری شامل اینترنت، میزکار، خدمات منشی­ گری، سرویس مشاوره و آموزش
  2. روز ارائه کسب و کار: در پایان دوره پیش­ شتاب­دهی، تیم استارتاپ، با توجه به پیشرفت­ های مرحله پیش­ شتاب­دهی و دست یابی به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) ، کسب و کار خود را به داوران شتاب­دهنده ارائه می­کند. در صورت پذیرش داوران، استارت­اپ به دوره شتابدهی می­ رسد.
  3. دوره شتاب­دهی: (چهار تا هشت ماه) پس از عبور موفق از پیش­ شتاب­دهی، تیم وارد مرحله شتاب­دهی می­ شود. شتاب­دهنده سرمایه­ گذاری اولیه را طبق مدل کسب و کار تهیه شده انجام داده و تیم استارتاپ در مرحله شتاب­­دهی مدل کسب و کار خود را تکمیل و بهینه کرده و نیز محصول خود را بهبود می ­بخشد. در این مرحله طرح به بلوغ رسیده و به بازار معرفی می­ گردد و درنهایت آماده­ ارائه به سرمایه ­گذاران و جذب آن­ها می­ شود. همچنین فرآیند حقوقی ثبت شرکت انجام شده و بسته به طرح و میزان سرمایه گذاری، درصدی از سهام استارتاپ طی قرارداد به شتاب­دهنده اختصاص می­‌یابد.
  4. روی­داد شکوفایی: در این روی­داد استارتاپ­ ها در زمان 20 دقیقه با تمرکز بر مدل کسب و کار، کسب و کار خود را در حضور شبکه سرمایه­ گذاران ارائه داده و برای جذب آن­ ها و افزایش سرمایه به رقابت می­ پردازند. در این رویداد شتابدهنده نیز می تواند به عنوان سرمایه­ گذار عمل کند.
  5. خروج: استارتاپ ها پس از طی نمودن دوره های پیش شتابدهی و شتابدهی باید آمادگی لازم برای خروج از شتابدهنده و سرمایه گذاری جدید را داشته باشند. در این مرحله یکی از موارد زیر برای استارتاپ ها رخ خواهد داد:

1) خود شتابدهنده روی طرح سرمایه گذاری کند.
2) شرکت های حامی شتابدهنده (شبکه سرمایه گذاران) روی طرح سرمایه گذاری کنند.
3) دانش فنی طرح عرضه و به فروش برسد.
4) طرح به فن بازار ها معرفی شود.
5) طرح به کارخانه جات و مراکز تولیدی و صنعتی ارائه شود.
6) طرح به سرمایه گذاران متقاضی ارائه شود.
7) ایده و طرح به پارک های علم و فناوری معرفی شود.
8) یا ممکن است ایده نیاز به تغییر داشته باشد و بدون جذب سرمایه از شتابدهنده خارج شود.

شرایط به انجام رسیدن هرکدام از موارد زیر، با توجه به ایده اولیه طرح، تصمیم تیم استارتاپی، تصمیم تیم مدیریتی شتابدهنده و… بررسی خواهد شد و در نهایت تصمیم گیری­ های نهایی گرفته خواهد شد. هم چنین در هر کدام از موارد بالا، میزان سرمایه گذاری و شرایط سرمایه گذاری در جلسات نهایی شتابدهنده، تیم استارتاپی و سرمایه گذار مشخص شده، تعیین خواهند شد.

  1. پسا ­شتابدهی: پس از پایان دوره شتابدهی و خروج تیم، شتابدهنده ارتباطات خود را با آنها حفظ و در جلساتی که به صورت دوره­ ای برگزار می­ گردد از آن ها جهت شرکت در جلسه و ارائه راهنمایی به سایر استارتاپ­ هایی که تازه پذیرش شده­ اند دعوت می ­نماید. همچنین برای جذب سرمایه در مراحل بعدی کسب و کار نیز شتابدهنده از استارتاپ­ های خارج شده از خود حمایت می کند.

از طرف دیگر شتابدهنده با انعقاد قرارداد با پارک­ های علم و فناوری و مراکز مرتبط حمایت هایی را برای استارتاپ­ های خارج شده خود جذب می­ نماید.